De Conversation Manager observeert, faciliteert en participeert

Community managers, content managers, social media managers, conversation managers. Namen van beroepen waar je de laatste tijd niet omheen kunt. Steven van Belleghem schreef een boek over de laatste; De Conversation Manager.

De consument veranderd

De consument kan een merk maken of kraken. Consumenten zijn met elkaar verbonden door een groot online én offline netwerk. De rol van de consument is veranderd en merken moeten hierop inspringen.

Dit kunnen merken doen door de conversatie aan te gaan met de consument en daar een dagelijkse bezigheid van te maken. Een Conversation Manager zorgt voor merkidentificatie bij de klant en ook dat het engagement van bestaande klanten blijft bestaan. De consument kan zo gaan optreden als wandelende reclamezuil van een merk en zal zijn omgeving over het merk vertellen.

Observeren, faciliteren en participeren

Een Converstation Manager hoeft niet alle gesprekken zelf op te zetten, het is ook belangrijk om ze te observeren en deel te nemen in al bestaande gesprekken. Het werk van een Conversation Manager beperkt zich dus niet tot social media, het is communicatie in de breedste zin van het woord. Uiteindelijk wil de Conversation Manager de marketingvisie van zijn bedrijf zo veranderen dat de consument centraal komt te staan.

Samen met de consument sta je sterk als merk, alleen ben je niets. En onthoud de laatste tip van Belleghem: Wacht niet tot het bedrijf verandert, de Conversation Manager dient dit proces zelf in gang te zetten.

 

 

Reageren