Elevator speech: do's and dont;s.

Elevator Speech: een korte, interessante pitch

 

Je kent vast wel de metafoor van de elevator speech. Ergens in een hoog gebouw loop je op de vijftiende etage de lift binnen en- YES!! - daar staat zij : de persoon die je al tijden lang graag zou willen spreken omdat ze  je verder kan helpen bij het realiseren van je doel, droom of ambitie. Nu is je kans: je hebt 30 seconden de tijd om iets te bereiken, daarna gaan de liftdeuren open en zal het lastig zijn om haar weer te benaderen.

Wat doe je? Verzamel je al je moed en begin je een gesprek? Nee? Gemiste kans! Ja? Vertel eens, wat zeg je dan? Wat kun je over jezelf vertellen dat voor de ander interessant is? Hoe kun je de aandacht en interesse van de ander winnen? Hoe zorg je ervoor dat het geen ingestudeerde monoloog wordt, maar dat er in de korte tijd die je hebt een kleine conversatie ontstaat?

Het geven van een goede pitch is uitermate lastig, maar ook uitermate noodzakelijk. Er zijn een aantal situaties en momenten in je leven die een groot verschil kunnen maken. Zakelijke situaties en persoonlijke situaties waarop je jezelf goed, stevig  en aantrekkelijk moet presenteren. Denk aan een sollicitatie, een netwerkbijeenkomst, een receptie of gewoon een spontane ontmoeting met een leuk iemand in de kroeg. In al die situaties wordt je geacht kort iets over jezelf en/of je werk te vertellen. Een goede pitch betekent in dat geval heel concreet het verschil tussen verdieping van de relatie of verlies van de relatie.

Hoe langer je de tijd hebt om te pitchen, hoe meer mogelijkheden je hebt om jezelf te profileren en een tweezijdig gesprek aan te knopen. Ook dan is het handig wanneer je beschikt over een goed en leuk verhaal over jezelf. Gaat het echter wat minder, dan heb je nog mogelijkheden om dingen te verduidelijken, aan te vullen of te corrigeren.  De moeilijkste pitch is de 30 seconden elevatorspeech. Je moet dan niet alleen uitermate kernachtig formuleren wie je bent en wat je wilt, maar in dezelfde korte tijd ook nog een prettige indruk achterlaten die bijdraagt aan het verdiepen van de relatie.

 

Hoe geef je een goede pitch?

Een goede, aantrekkelijke pitch vraagt om een gedegen voorbereiding en een vlekkeloze uitvoering.

 Stap 1: voorbereiding

1.    Denk niet ‘dat doe ik wel effetjes’ , maar bereid je voor. Ontwikkel minimaal drie pitches: een ‘commerciële’ voor je professionele doelgroep/klanten, een ‘inhoudelijke’ voor je netwerk/collega’s en een ‘simpele’ voor op feestjes of familiebezoek.

2.    Wat is je kernboodschap en waarom is dat voor de ander belangrijk om te weten?

Een leuke oefening is om een halve paragraaf te schrijven en dan zinnen te gaan schrappen, netzo lang totdat er een kern overblijft van een paar zinnen of woorden.

3.    Denk minder in termen van functionaliteiten en meer in termen van resultaten Voorbeeld:  dat je vijf talen spreekt is fantastisch, dat je tolk bent geweest op een internationale conferentie is nog veel indrukwekkender. Vertaal datgene wat je kunt dus altijd zoveel mogelijk naar de resultaten die je hebt neergezet.

4.    Zorg voor een pakkende opening, die de interesse van de ander wekt. De opening ‘mijn naam is Hans en ik ben organisatiepsycholoog’  is nou niet bepaald swingend en memorabel. De opening ‘mijn naam is Hans en ik help bedrijven bij bedenken en op de markt zetten van nieuwe producttoepassingen”  is krachtig en nodigt uit tot het stellen van vervolgvragen.

5.    Je mag best GROTE WOORDEN gebruiken (fantastisch, excellent, baanbrekend), maar hou het wel simpel en eenvoudig. Geen moeilijke woorden, vaktaal of jargon.

Stap 2: uitvoering

1.    Vraag je goed af of de gelegenheid geschikt is om te pitchen en of de ander er wel oren naar heeft op dat moment. Jezelf opdringen is echt dodelijk voor je pitch. Spring dus niet als een dolle boven op de ander, maar gebruik tact en inlevingsvermogen.  

Eigenlijk moet je alleen maar pitchen wanneer je een kans hebt om de conversatie voort te zetten. Als die kans gering is – bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een korte, toevallige ontmoeting – vraag dan eerst toestemming om te mogen pitchen. Nogmaals: domweg gaan zenden heeft weinig zin.

2.    Besteed aandacht aan de vraag wat je voor de ander kunt betekenen. Je kunt beter interesse in de ander hebben, dan heel hard proberen om interessant over te komen.  

3.    En wanneer je dan begint met je pitch…..passie, passie, passie! De lucht knettert van energie en enthousiasme wanneer je aan het pitchen bent.

4.    Oefen je voordracht. Kijk in de spiegel en bepaal de eerste indruk die je wilt maken. Laat je ogen stralen en verbreed je glimlach. Hoe korter de tijd die je hebt om te pitchen, hoe belangrijker de eerste indruk is. Je hebt er weinig aan om een goede tweede indruk te maken.

5.    Leer je pitch uit je hoofd en wees woordvast. Maar breng het wel (schijnbaar) spontaan, fris en helder. Pitchen is showtime.

6.    Zorg ervoor dat het memorabel is. (ook wel ‘worth of mouth’ genoemd) Gebruik trefwoorden, een aansprekend voorbeeld of illustratieve anekdote en als het even kan toepasselijke humor.

7.    Denk aan je personal brand. Wees consistent en doe geen dingen die absoluut niet bij je passen.

 

Moraal van het verhaal? Ik laat graag het woord aan  Stephen Bayley en Roger Mavity, auteurs van het prachtige boek ‘Life’s a pitch’ :   “Het leven is een pitch en hoe je  jezelf presenteert op de momenten die er echt toedoen, is bepalend voor het succes en plezier in je leven. Daarom kun je er maar beter bewust aan werken ”

Cees Harmsen

Auteur van This is your wake-up call 

 

 

Reageren